Här hittar du

Gravid Yoga/Pilates med och utan profylaxträning, Gravid fys, Profylaxkurser.

Träning efter förlossningen: Mammamageträning, Mamma Core/Yoga och Mamma Fys.   

 

Gravid Välj mellan att gå 1 ggr/vecka eller fler i olika grupper.  Boka här

Hos oss kan du välja mellan att gå gravidyoga/pilates i början av din graviditet utan profylaxträning eller gravidyoga/pilates med profylax/förlossningsträning sista halvan av gravideten. De olika grupp-passen är utformade för att passa den del av din graviditet som du befinner dig i. Vi har även fysträning i grupp för dig som är gravid.

Gravid Yoga / Pilates andra trimestern

Förbered kroppen till att bära barnet! 

Kursen passar bra under ex andra trimestern då det är bra att förbereda kroppen till att bära barnet! Det finns många fördelar med att träna Yoga och Pilates när du är gravid. Både om du tränat tidigare eller om du är nybörjare.

Skonsam träning enligt just dina förutsättningar. Fokus på att stärka bäckenbotten, de djupa magmusklerna och rygg kombinerat med övningar för bröstrygg, axlar och armar för att räta upp din hållning, stabilisera bäckenet och höfter.

Att träna när man är gravid har i flera studier visat sig vara något mycket positivt.

-Det hjälper dig att snabbare komma tillbaka till en frisk och stark kropp efter födseln.
-Träning under graviditeten gör att du ökar din energinivå, känner dig piggare och orkar mer.
-Du minskar risken för högt blodtryck och graviditetsdiabetes.
-Kan även hjälpa vid illamående, motverka förstoppning och vätskeansamling i kroppen

Yogan ökar andningskapaciteten vilket ger mera syre även till barnet, förbättrar blodcirkulationen, stärker intuitionen och koncentrationen, du blir mer avslappnad, och du får en tidig kontakt med ditt barn. Klassen är sammansatt för att stärka och bygga upp de områden som belastas mycket under graviditeten.

Du kan träna i gruppen så länge det känns ok, sedan kan du flytta över till nästa nivå som är mer fokuserad på avslappnings och andningsövningar inför förlossningen i kombination med yoga och pilates, från ca mitten till slutet av graviditet, 

Vi använder egen kroppsvikt, gummiband mm i träningen

Du kan träna i gruppen från ca v.12 och så länge det känns ok, sedan kan du flytta över till nästa nivå som är mer fokuserad på avslappnings och andningsövningar inför förlossningen i kombination med yoga och pilates. Missar du en gång kan du ta igen senare om du bokar av innan kl 13.00.

Gravid Yoga / Pilates med Profylaxträning tredje trimestern

Anpassad Yoga och Pilates för dig som är gravid. Övningarna kan förebygga och lindra ryggproblem och andra besvär som är vanliga under graviditeten. 
Rörelserna ger en ökad smidighet och styrka i musklerna i hela kroppen, även i bäckenbotten.
Under passet tränar vi också både mentalt och fysiskt inför den stundande förlossningen genom andningstekniker, krystövningar och avspänningsövningar med stärkande tankar. Missar du en gång kan du ta igen senare om du bokar av innan kl 13.00.

Profylaxtillfälle för par

Partillfället handlar bla om att träna andning och avslappning tillsammans. Andningen hjälper kvinnan att slappna av och att syresätta både sin egen och bebisens kropp under själva födseln. 
Fokus är också på att ge partnern bra verktyg. Man kan inte alltid påverka vad som händer under en förlossning men man kan påverka sin inställning till det som händer och förbereda sig mentalt på flera sätt.
Ni får också träna på olika massagetekniker och andra förhållningssätt för smärtlindring. Olika tips om hur du och din partner kan bilda ett sammansvetsat team. Pris om du är elev 250 kr/par övriga 550 kr/par

 

Mamma och Baby  Välj mellan att gå 1 ggr/vecka eller fler i olika grupper.   Boka här

Mammamageträning efter förlossningen med Babymassage

Träning i liten grupp (max 6 st) eller enskild coachning. 

Under graviditeten töjs magmusklerna ut och delar sig.
Om inte bukmusklerna går ihop av sig själva efter förlossningen så har en Diastas även kallad mammamage uppstått. 
I många fall behöver man hjälpa kroppen för att återgå till hur magmusklerna var innan graviditeten.

En diastas kan leda till problem som ex
–       ont i ryggen
–       inkontinens
–       mag- och tarmbesvär
–       putande mage.

Mätning av ev. diastas (magmuskeldelning) och personlig träning utifrån just Din förutsättning ingår i mammamageträningen. Hjälp att hitta den djupa bål och bäckenbottenmuskelaturen som blivit inaktiv och svag efter graviditet och förlossning samt hemövningar. Du lär dig att hitta och aktivera de djupa musklerna och du lär även hjärnan att så småningom känna igen hur du automatiskt aktiverar den djupa magen i din vardag ex vid lyft av barn, barnvagn, bilstol mm.

Övningarna kan känna enkla men rätt aktivering i början är viktigt för att de djupa magmusklerna som efter graviditet och förlossning ska få tillbaka sin styrka på det bästa sättet. Genom detta skapar du en stark mage och rygg med god kontroll för att därefter kunna träna annat ex som löpning, styrketräning, magplankan mm.

Vi avslutar varje tillfälle med att mysig babymassage.

Mamma Baby Core Yoga

Yoga och Core övningar som stärker och stretchar kroppen efter graviditet och förlossning. Fokus på bäckenbotten, mage och rygg kombinerat med övningar som stärker musklerna och lossar på spänningar i bröstrygg, axlar och nacke. Övningarna anpassas efter dig och din bålstabilitet.               

Skön träning under perioden med mkt bärande och lyftande. Bebisarna som blivit lite äldre är nu mer nyfikna och brukar underhålla varandra. Ditt barn deltar i flera övningar. Lämplig ålder ca 5-12 mån.

Mamma Fys  

Skonsam styrketräning för mammor. Din bebis följer med. Vi använder egen kroppsvikt, gummiband som redskap mm. I alla övningarna är vi noga med att använda bäckenbotten och de djupa magmusklerna på rätt sätt. 

Mamma/baby yoga/träning inne och ute hittar du i västra Stockholm, Siktgatan 1 våning 2

Copyright © Vm Yoga & Rehab AB 2018