Yin Yoga

Yinyoga är baserat på traditionella yogarörelser där fokus ligger på kroppens mjukare delar t. ex. bindväven, ligament, våra organ och sinnet.
Träningen är lugn, återhämtande och meditativ. Man håller varje position mellan 3-5 minuter.

Genom medveten andning, yogaövningar, fokusering och koncentration kan man utveckla god kroppskontroll, kontroll över sinnerna och en medvetenhet om sitt inre.

 

Varmt välkommen att boka Yinyoga hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Coreyoga

Core Yoga kombinerar fördelarna med stabiliseringsträning av de djupa bukmusklerna med Yogans träning av styrka, smidighet och filosofi/meditation
Många har idag problem med dålig hållning och ont i ryggen. Det beror till stor del på svag och obalanserad muskulatur. Våra mag och ryggmuskler gör att vi inte orkar hålla upp kroppen. Det kan leda till dålig hållning och problem i ryggen.

Bli stark, smidig och lugn snabbt även som ovig nybörjare! 

Boka direkt

 


Hatha Yoga 

Hatha Yoga kallas av många för moder-yogan därifrån de flesta andra yogaformer har sitt ursprung. Det är en skön form av fysisk träning i kombination med andning. Du bygger successivt upp din styrka, smidighet, koordination samt din fysiska och mentala balans.

Hatha Yoga Basic 1

Under grund kursen kommer du att bli starkare och få mer kontroll över din kropp. Mycket av träningen ligger på att stärka buk och bäcken och bli smidigare i hela kroppen. Yoga hjälper också dig att skapa harmoni och balans i sinnet. Ingen tidigare erfarenhet behövs.

Hatha Yoga Basic 2, Forts 1 

I de nästa stegen för vi in positioner som kräver mer fokus och styrka. Här börjar träningen också av huvudstående positioner  och vissa andra som kan ge upphov till en hel del skratt.

Hatha Yoga Advancerad

För dig som kommit längre i din yoga. Svårighetsgraden ökar allt eftersom du blir starkare och får en ökad kontroll över din kropp.

Varmt välkommen att boka Hathayoga hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga är en av dem mest dynamiska och fysiskt krävande yogaformen och mycket energigivande för kropp och själ. Man behöver inte vara vältränad för börja med Ashtanga Yoga , man blir vältränad.

Övningarna utförs i ett snabbt flöde av rörelser i en bestämd ordning synkroniserat med andningen.

Genom medveten andning, yogaövningar, fokusering och koncentration kan man utveckla god kroppskontroll, kontroll över sinnerna och en medvetenhet om sitt inre.

 

Varmt välkommen att boka Ashtangayoga hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Mediyoga (tidigare kallad Medicinsk yoga)

Klasserna är uppbyggda med fokus på djupandning, koncentration, mjuka, lugna och inkännande övningar som både tränade, otränade och personer med svåra sjukdomar kan utföra. Passen verkar för en djup, direkt och energimässig balans på alla plan. Alla övningar utförs alltid med utgångspunkt utifrån individens förmåga och kapacitet.

Mediyoga är en terapeutisk yogaform med sina rötter i Kundaliniyogans traditioner. Den innehåller övningar och meditationer som testats i svenska forskningsprojekt samt i rehabverksamhet.

 

Varmt välkommen att boka Medicinsk yoga hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Yoga & Meditation

En mjuk yoga där vi använder långsamma rörelser tillsammans med andningen. Sinnet tränas i att vara här och nu. Stressen minskar och koncentrationsförmågan ökar. Detta uppnås genom kropps- och andningsövningar samt meditation i tystnad. En mycket bra kombination vid stress och utbrändhet.

 

Varmt välkommen att boka Yoga / Meditation hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Senior/mjuk Yoga

Yogaställningarnas långsamma, mjuka rörelser är idealiska för dig som är äldre, eller för dig som känner dig stel.

Rörelserna hjälper såväl kroppen som sinnet att förbättra eller förbli smidigt och aktivt, samtidigt som andningsövningarna ökar syretillförseln till hjärnan.

Yogarörelserna är anpassade efter just din förmåga. De stimulerar cirkulationen och ger ökad rörlighet och avslappning i hela kroppen.

Kursen ges dagtid.

Boka direkt

 


Virya Yoga

Virya betyder energi, entusiasm och kraft. En Virya klass består av 10 moduler med bland annat solhälsningar, stående positioner, balanser m.m. där vi går igenom hela kroppen.
Passar alla nivåer var du än är i din yoga praktik.

Boka direkt

 


Familje Yoga ca 4-8 år

Barn gillar yoga! Det har också visat att yoga är lugnande, ökar koncentrationen och är en god hjälp under skolåren.

Familjeyoga är både lekfull och rolig. Här yogar barn och vuxna tillsammans i par. Kanske vill du hitta ett sätt att umgås med ditt barn eller barnbarn? Att yoga tillsammans är en upplevelse som stärker relationer och blir till något fantastiskt att dela en lång tid framöver. Tanken är att det ska hjälpa er att hitta lugnet i vardagen. 

Vi börjar med andningsövningar för att bevara den naturliga andningen som barn har och för att stärka koncentrationen. Genom äventyrliga yogasagor gör vi positioner som stärker kroppsmedvetenheten och bygger upp barnens självkänsla. Vi avslutar med en vila genom olika avslappningsövningar. 

Barnen är mellan 4-8 år, de vuxna barnen får vara hur unga eller gamla de vill. Mamma, pappa, barn, morfar, faster, farmor alla kan vara med! Vi yogar utifrån våra egna förutsättningar.

 

Varmt välkommen att boka familjeyoga hos Västerorts yoga & Rehab Center i västra Stockolm.

Boka direkt

 


Gravidyoga/pilates med eller utan profylaxträning

Hos oss kan du välja mellan att gå gravidyoga/pilates i början av din graviditet utan profylaxträning eller gravidyoga/pilates med profylax/förlossningsträning sista halvan av gravideten. De olika grupp-passen är utformade för att passa den del av din graviditet som du befinner dig i.

Gravidyoga/pilates andra trimestern:

Förbered kroppen till att bära barnet! 

Kursen passar bra under ex andra trimestern då det är bra att förbereda kroppen till att bära barnet!

Det finns många fördelar med att träna Yoga och Pilates när du är gravid. Både om du tränat tidigare eller om du är nybörjare.

Skonsam träning enligt just dina förutsättningar. Fokus på att stärka bäckenbotten, de djupa magmusklerna och rygg kombinerat med övningar för bröstrygg, axlar och armar för att räta upp din hållning, stabilisera bäckenet och höfter.

Att träna när man är gravid har i flera studier visat sig vara något mycket positivt.

-Det hjälper dig att snabbare komma tillbaka till en frisk och stark kropp efter födseln.
-Träning under graviditeten gör att du ökar din energinivå, känner dig piggare och orkar mer.
-Du minskar risken för högt blodtryck och graviditetsdiabetes.
-Kan även hjälpa vid illamående, motverka förstoppning och vätskeansamling i kroppen

Yogan ökar andningskapaciteten vilket ger mera syre även till barnet, förbättrar blodcirkulationen, stärker intuitionen och koncentrationen, du blir mer avslappnad, och du får en tidig kontakt med ditt barn. Klassen är sammansatt för att stärka och bygga upp de områden som belastas mycket under graviditeten.

Du kan träna i gruppen så länge det känns ok, sedan kan du flytta över till nästa nivå som är mer fokuserad på avslappnings och andningsövningar inför förlossningen i kombination med yoga och pilates, från ca mitten till slutet av graviditet, 

Vi använder egen kroppsvikt, gummiband mm i träningen

Du kan träna i gruppen från ca v.12 till så länge det känns ok, sedan kan du flytta över till nästa nivå som är mer fokuserad på avslappnings och andningsövningar inför förlossningen i kombination med yoga och pilates. 

Gravidyoga/pilates med profylaxträning tredje trimestern:

 "Jag födde en liten pojke i lördags.
förlossningen gick jättebra och jag kunde slappna av och födde utan smärta. Helt fantastiskt! trodde inte att det var möjligt.
tack vare avslappning och andning och fokusera inåt."

Anpassade yoga/pilates och andningsövningar för dig som är gravid.

Rörelserna stärker hela kroppen och ger en ökad smidighet i musklerna, även i bäckenbotten. Yoga/pilates kan förebygga och lindra ryggproblem och andra besvär som är vanliga under graviditeten.

Under passet tränar vi också både mentalt och fysiskt inför den stundande förlossningen genom profylaxandningstekniker, krystövningar och avspänningsövningar med stärkande tankar.  
Ökad kroppsmedvetenhet är till stor hjälp under förlossningen.  

Allt för att göra din graviditet och förlossning så lätt som möjligt.

Missar du en gång kan du ta igen senare om du bokar av innan kl 13.00.

Profylaxtillfälle för par

Partillfället handlar bla om att lära sig andas och slappna av tillsammans. Andningen hjälper kvinnan att slappna av och att syresätta både sin egen och bebisens kropp under själva födseln. 
Fokus är också på att ge partnern bra verktyg. Man kan inte alltid påverka vad som händer under en förlossning men man kan påverka sin inställning till det som händer och förbereda sig mentalt på flera sätt.
Ni får också träna på olika massagetekniker och andra förhållningssätt för smärtlindring. Olika tips om hur du och din partner kan bilda ett sammansvetsat team.

Partillfälle pris om du är elev 250 kr ovriga 550 kr

  

Boka direkt

 


  MammaMage Träning efter förlossningen med Babymassage 

En mjuk träning som bygger upp och mjukar kroppen efter graviditet och förlossning. När barnet växer inuti magen töjs både bukhinnan, bindväven och magmusklerna ut. Kurserns fokus är på att träna upp den viktiga bäckenbotten och djupa mag muskulaturen. Vi mäter din ev diastas och testar din bålkontroll.
Ett skönt sätt att komma igång.
Vi avslutar alltid med en mysig babymassage stund. 
Lämplig ålder ca 1 mån - krypåldern.

 Boka direkt

 

Mamma/baby Core Yoga

Från ca 5-6 mån kan du starta i en yogagrupp med anpassade yoga och core övningar för just dig. Skön träning under perioden med mkt bärande och lyftande. Bebisarna som nu blivit lita äldre är nu mer nyfikna och brukar underhålla varandra och är även med i flera övningar.

Boka direkt

 

Ungdoms Yoga 9-14 år

I ungdomsyogan tränar vi balans, smidighet, styrka, närvaro och acceptans med mjuka övergångar. Det är ett skönt möte för kropp och själ som stärker unga att möta en stressande vardag utan att att behöva tävla mot andra förlora sig i krav.

I vardagen får vi lära oss mycket om den ”yttre” världen men ganska lite om den ”inre” och hur vi kan påverka den.
Inom yogan tränar vi alla sinnen genom rörelse, andning, avslappning. 

Yogan lägger stor vikt att skapa självförtroende/självkänsla och upptäcka sin egen potential.

Varje individ uppmuntras utifrån sina egna förutsättningar och det leder till att alla kan vara med.

Boka direkt

 

Varm Yoga

Värmen gör att musklerna blir mjukare och tillåter djupare stretch och mindre risk för skador. Pulsen höjs, vilket stärker hjärtat.
Man arbetar alltid ifrån den egna kroppens förutsättningar, vilket gör att alla kan praktisera varmyoga och dra nytta av de fördelar som den ger.
Värmen främjar även svettningen, vilket hjälper kroppen i avgiftningsprocessen och man svettas ut slaggprodukter genom huden.
Bra att tänka på samma dag som man ska gå på ett varm yoga pass, är att dricka lite mer. Se till att ha en bra vätskebalans innan klassen, hellre än att dricka så mycket under klassen.
I aerobisk träning tränar man både lungor och hjärt- och kärlsystem. Varmyogan är i allra högsta grad aerobisk träning.
Den serie vi utövar bygger på ett säkert sätt upp kroppens styrka och de mycket bra inverterade rörelserna (vilket ger ökat blodflöde till hjärnan, är blodtryckssänkande och kompression av sköldkörteln) får vi separat bensträckning, separat stretching huvud till knä och kaninen.
Du kommer att stärka både din kropp, din själ och ditt sinne.

Boka direkt

 

Flow Yoga

I Flow yoga använder vi alla aspekter av traditionell Yoga med andning - meditation - yogaställningar och utmanar koordinationen genom ett flow i rörelsen.
Vi utför rörelser och andning tillsammans för att uppnå en mer dynamisk och ändå avslappnande känsla.
Fokus på att öppna upp, skapa mer kontakt med andningen, släppa spänningar, bli starkare och smidigare.

Vi utför ej huvudstående i denna klass.
Flow yoga är ett bra steg efter ex Hatha yoga basic 1

Boka direkt

 

Morgon Yoga

Mjuk morgonyoga så kroppen får en skönt uppvaknande, vitaliserande start på dagen. Grunden är Ashtanga yoga. Vi utför positioner som ger en mjuk, smidig, balanserad och rörlig kropp.

Boka direkt

 

Lunch Yoga

Lunchyoga, en härligt vitaliserande break mitt på dagen. Grunden är Hatha yoga. Vi utför positioner som ger en stark, smidig, balanserad och rörlig kropp.

Boka direkt 

Copyright © Vm Yoga & Rehab AB 2018